Scenariusz przedstawia przebieg zajęć dla klasy III z zakresu edukacji ekologicznej. Uczestnicząc w zajęciach uczniowie poznają szereg pojęć związanych z ochroną przyrody. Poprzez udział w zajęciach zdobywają odznakę przyjaciela przyrody.
TEMAT: Pomagamy Ziemi- zdobywamy odznakę przyjaciela przyrody.
CELE:
- uczeń rozumie znaczenie pojęć: ekologia, działania proekologiczne, środowisko naturalne,
- potrafi wyjaśnić w jaki sposób człowiek zanieczyszcza środowisko (wodę, powietrze, niszczy rośliny, zwierzęta),
- potrafi znaleźć odpowiedzi na pytanie w jaki sposób możemy pomóc Ziemi, aby nasze środowisko było ekologiczne,
- uzupełnia tekst z lukami na podstawie tekstu „Opowiadanie dziadka”,
- potrafi współpracować w grupie,
- dąży do zdobycia dyplomu „Małego Ekologa”.
METODY: oglądowa, słowna, praktycznego działania.
FORMY: indywidualna, zespołowa zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: porozcinane do składania obrazki w kopertach, list do ekologa, treść zaszyfrowanego wiersza, tekst „Opowiadanie dziadka”, tekst z lukami, nagranie melodii „ Ziemia- wyspa zielona”, karty pracy dla grup.
PRZEBIEG:
- Składanie obrazków z części przez każde dziecko indywidualnie. Omówienie treści obrazka, wklejenie obrazka do zeszytu, pokolorowanie w domu. - jak można nazwać takich chłopców (sadzą drzewka) PRZYJACIELE PRZYRODY.
My wszyscy zobowiązaliśmy się, że będziemy się starali, aby zostać przyjacielami przyrody. Przypomnijcie mi jak należy postępować, aby zostać przyjacielem przyrody.
- Opiekuje się wszystkim co żyje. Nie krzywdzi żadnych zwierząt ani nie niszczy roślin.
- Zimą pamięta o dokarmianiu ptaków.
- W lesie zachowuje się cicho, gdyż wie, że hałas płoszy zwierzęta.
- Wie jak odróżnić grzyby jadalne od trujących. Zbiera tylko grzyby jadalne, ale nie niszczy grzybów trujących.
- Nie marnuje wody. Pamięta o zakręcaniu kranu.
- Oszczędza papier, gdyż wie, że w ten sposób ratuje drzewa przed wycięciem.
- Nie wyrzuca śmieci na chodnik, tylko do kosza.
- Dba o swoje zdrowie. Nie przesiaduje całymi dniami przed telewizorem. Dużo czasu spędza na świeżym powietrzu.
- Przed jedzeniem pamięta zawsze o umyciu rąk. Unika miejsc gdzie pali się papierosy.
- Nie kupuje ani nie zjada tych artykułów spożywczych dla których upłynął termin przydatności.
- Jak inaczej możemy nazwać osobę, która przestrzega tych wszystkich zasad (EKOLOGIEM).
Wszyscy uczniowie klasy III w tym roku mogą zdobyć odznakę Małego ekologa. - kto przypomni mi co oznacza słowo ekologia, działania proekologiczne, środowisko naturalne?
- Otrzymałam wiadomość od ekologów. (w kopercie –czytam).
Drogie Dzieci !!! Nasi zieloni detektywi (ekoludki, które wychodzą na zwiady) przynieśli wiadomości, że na ziemi grasują trzy niedobre wróżki. Jedna z ich niszczy powietrze, druga wodę, a trzecia –rośliny i zwierzęta. Ziemia prosi o pomoc. Przekazuję wam wiadomość od niej. Jest zaszyfrowana, by nikt inny nie mógł jej odczytać. EKOLUDEK.
Praca w grupach - rozszyfrowanie i odczytanie wiadomości od Ziemi. W moaich rzeakacha byłay rybaya. Wa moaicha rzeakacha byłay raokia. Wa moaicha lasachao świaergotałya Koalorowea ptaokia.
Moajea morzaoe byłyao czystea A jezeiorea byłya przeazroczyostea Mojae łanya szczoadreo
Toa coo jeszaczae mia zostałoa, Niae umarłao niae zetlałoa Coa udałoa sięa zaochowaća Spróbuj uratować! -Analiza treści wiersza.
- O co prosi Ziemia.
- Dlaczego?
- Co zostało zanieczyszczone?
- Kto jest temu winien?.
- Dobór i ilustracja do treści wiersza. Spośród kilku ilustracji przedstawiających zanieczyszczoną i czystą Ziemię uczniowie wybierają odpowiednią do treści wiersza, uzasadniają wybór.
- Piosenka –Ziemia wyspa zielona.
- Opowiadanie dziadka –czytanie tekstu przez ucznia –rozmowa na temat treści tekstu.
Opowiadanie dziadka. Zawsze lubiliśmy gdy dziadek opowiadał o swoich zabawach z dzieciństwa. -Dużo czasu na świeżym powietrzu, na łonie przyrody –mówił. –Bawiłem się w Indian wśród drzew, budowałem tamy na rzece. Trudno było to sobie wyobrazić. Poprosiliśmy dziadka, żeby pokazał nam miejsca, w których bawił się jako dziecko. Pomaszerowaliśmy za miasto ze śpiewem na ustach. -Gdy dojdziemy na miejsce, zobaczycie jak tam jest wspaniale – obiecywał dziadek. -Przejrzysta woda w rzece, żyzna gleba na pobliskim polu, bujna roślinność, leśne zwierzęta i oczywiście świeże powietrze. Cudowna przyroda! Wspaniałe środowisko! Widzieliśmy każdy szczegół oczami wyobraźni. Minęliśmy ostatni pagórek. To już tu! Stanęliśmy jak wryci. -I to ma być cudowna przyroda? Wspaniałe środowisko?! –wykrzyknął Henio. -W takim miejscu bawiłeś się dziadku, w dzieciństwie? –szepnęła współczująco Bożena. Dziadek w osłupieniu patrzył na to wszystko. -To miejsce kiedyś wyglądało inaczej –powiedział ze smutkiem. –Zatruto zanieczyszczono środowisko. Ale jak to się stało? Pytaliśmy dziadka o szczegóły. Jak wyglądało miejsce, które zapamiętał dziadek z czasów swojego dzieciństwa? –szukanie fragmentu. Jak obecnie wygląda to miejsce? Jeżeli chcecie dowiedzieć się co przeraziło dziadka i dzieci uzupełnijcie tekst z lukami następującymi wyrazami: Skażona gleba, śmietnisko, trujące dymy, rzadki las, brudne ścieki.
Zamiast oddychać świe. ym powietrzem, wdychamy. . . . . . . . . Zamiast po . yznej ziemi, stąpamy po . . . . . . . . . . . . . ... Zamiast po. ej. sytej wody, widzimy. . . . . . . . . . . . . . . Zamiast leśnych zwierząt, spostrzegamy. . . . . . . . . . . . . .. Na miejscu bujnej roślinności zastaliśmy. . . . . . . . . . . . . .
- Praca w grupach.
-Czym zanieczyszczona jest woda? I powietrze? -Co niszczy rośliny i zwierzęta? -Jak można tego uniknąć?
|
Zagrożenia |
Sposoby ochrony |
Powietrze |
|
|
Woda |
|
|
Rośliny i Zwierzęta |
|
|
- Powtórzenie co możemy zrobić, aby pomóc Ziemi?
- Podsumowanie pracy uczniów, ocena. Zadanie pracy domowej.
Opracowała: Antonina Teresa Lal |